söndag 23 maj 2010

Sticka en katt

Det här måste vara den enklaste katten att sticka. Du behöver kunna lägga upp, sticka räta maskor och maska av. Sen att sy ihop den. Du ska sticka tre rektangulära bitar. Den stora blir kroppen. Där har jag lagt upp 30 maskor och stickat 65-70 varv, det är faktiskt inte så noga. Huvudet (mellan stora biten) har jag lagt upp 15 maskor och stickat ca 65 varv, den ska sen vikas dubbel. Svansen, den lilla biten, har jag lagt upp 9 maskor och stickat ca 55 varv. Alltihop är stickat med bara räta maskor, rätstickning. Nu ska den sys ihop.




Sys ihop görs den som nedan. Glömma inte att stoppa kroppen innan du syr ihop den helt och hållet. Sen syr du dit ett par ögon, jag gjorde ett par korsstygn. Kan även sätta dit en knapp eller vad man hittar. Vadd att stoppa den men, brukar man hitta på Åhléns eller handarbetsaffären. Det går inte åt så mycket så lite bomull funkar också bra. Svansen har jag inte stoppat.

Sy fast lite morr när du syr/broderar dit nosen, jag gjorde även där korsstygn två stycken över varandra och spänn ordenligt så inte morrhåren lossnar för lätt.

Sen är det bara att sy fast svans och huvud på plats. Och du har en katt. Några frågor?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar