onsdag 2 juni 2010

Sjal

Emma ville ha en sjal att lägga om axlarna när det blir lite kyligt. Den här sjalen är lätt att göra och kan göras i vilken storlek som helst.

Lägg först upp det antal luftmaskor du behöver för önskad längd. Du börjar upptill där sjalen är som bredast. Vänd och virka en stolpe i femte maskan från virknålen.

2 luftmaskor, hoppa över 5 maskor, 1 stolpe i nästa maska, 2 lufmaskor, 1 stolpe i samma maska som den förra stolpen. Upprepa detta. Får du maskor över på slutet är det bara att repa upp dom.

Vänd. Virka 2 luftmaskor. Gör sen 7 stolpar runt luftmaskorna mellan stolparna på föregående varv. Hoppa över nästa luftmaskebåge och virka 8 stolpar i runt nästa luftmaskebåge osv.

Vänd. Virka smygmaskor fram till 4:e eller 5:e stolpen 4 luftmaskor, 1 stolpe i samma maska.

2 luftmaskor, 1 stolpe i 4:e eller 5:e stolpen ( ta den som ser ut vara mest i mitten), 2 luftmaskor, 1 stolpe i samma maska. osv

För att sjalen ska bli trekantig minskar man naturligtvis i kanten. Jag virkade först två lika långa mönster varv innan jag minska. När du minskar virkar du helt enkelt smygmaskor till nästa båge med stolpar och fortsätter sen därifrån.

Några funderingar så är det bara att fråga

2 kommentarer:

  1. Ja det är verkligen jätte tråkigt. Man vill ju kunna leverera till de som vill ha någonting ju!
    Men nu har de i alla fall sagt att det kommer. Jag undrade om man kunde beställa tåv handledsvärmare?! Om det går så vill jag att de ska vara 5-7cm långa med spets i ena änden(Hellst annan spets än stickad). Lite franskt lantliv. om du förstår? Annars ser de ut ungefär såhär. http://www.tradera.com/Handledsvarmare-Pulsvarmare-m-spets--shabby-chic--auktion_341190_112657494 SJälklart får du göra vissa ändringar om du vill.. Om du har kust kan du väll skriva vad du vill ha betalt och så?! Ha en mycket bra dag.

    SvaraRadera
  2. Bara det är vanlig spets och inte virkad. Så är jag nöd med det mest. Priset var ju toppen. MEn maila mig dina kontouppgifter..
    Min mail Diddi__@hotmail.com

    SvaraRadera